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Intracytoplasmic sperm injection (ICSI) is a method of in vitro fertilization (IVF) that is used to treat infertile couples when standard IVF techniques are not likely to be successful. ICSI is the process of injecting a single sperm cell directly into the female oocyte to assist in fertilization, this normally occurs when the male has low sperm count or sperm motility is low and fertilization is unlikely to occur naturally. This illustration shows the oocyte (egg cell) being held at the end of a micropipette, the oocyte is surrounded by cumulus cells, which are a protective layer of cells that provide nutrients to the oocyte.
Credit: © (CC by-nc-nd) Maurizio De Angelis/Wellcome Images
Reciprocal linkback: Intracytoplasmic Sperm Injection
Topic: This image is a fiction of in vitro meat packed for sale. The photo was display at Skip Life, an exhibit that aims at investigate day-to-day normality as an on-going process, influenced by the scientific knowledge and technological applications.
In a horizon-scanning essay from 1932, Winston Churchill said: "Fifty years hence we shall escape the absurdity of growing a whole chicken in order to eat the breast or wing by growing these parts separately under a suitable medium". Source: When meat is not murder, The Guardian.
"Developments in tissue engineering mean that cells taken from animals could be grown directly into meat in a laboratory, the researchers say. Growing the meat without the animal could reduce the need to keep millions of animals in cramped conditions and would lessen the damage caused by the meat production to the environment". Source: Scientists aim for lab-grown meat, BBC News
Cite as: Fabrice de Nola, 2008. Flesh Lab, digital C-Print, cm 60x90.
This is my second pic from my new Kodak Z990. These are some older American (1960's-1970's) shooter size (about an inch in diameter) cateye marbles. These were made by the Vitro-Agate company in Parkersburg, West Virginia.
2001 China TCDC International Training Course on Bamboo Technology
DESCRIPTION:
Training Course
China National Bamboo Research Center
CHINA
FOR MORE INFORMATION:
Mr. Ding Xingcui,
Mr. Wu Jintao cbrc@mail.hz.zj.cn
+86 571 8869217 or 8863888 ext. 8915
PRESS RELEASE:
Participants are required to master the basic theories and principles of cultivation processing and utilization of bamboo so as to enhance their awareness and capacity of integrated development of bamboo, and create a chance leading to further mutual fruitful exchange and cooperation.
Enrollment Information for Course Guangzhou - 10-May-2001
ENROLLMENT INFORMATION 2001
China TCDC International Training Course on Bamboo Technology
Totally, there are 1250 species of bamboo or more belonged to 150 genera with a bamboo forest area of 1700 million ha. in the world, among which, there are more than 500 species belonging to 39 genera with a bamboo forest area of 500 million ha. in China, or about 1/3 of the world total, therefore, China is reputed as a "Bamboo Kingdom". China not only is a big country of bamboo resources, but also has already accumulated so much experience in bamboo research, exploitation, production, and management, etc., as a result, has been in advanced position of the world in many aspects of bamboo, especially marked achievements have been scored in bamboo integrated processing and utilization. The total production value of bamboo sector in China in 1999 is over US$ 2.2 billion. Bamboo sector has been becoming a new sunrising industry.
China National Bamboo Research Center (CBRC) was established in 1988 in Hangzhou, a picturesque city in eastern China, which is located in one of the China's biggest bamboo grown centers, and well-known for its West Lake. CBRC has three missions as enshrined by the Ministry of Science and Technology, the State Administration of Forestry: (a) to undertake, organize and coordinate major international and domestic bamboo projects of research and exploitation; (b) to undertake international technical and economic exchange and cooperation and personnel training in bamboo; and (c) to be managed and operated by modality of share-holding and gradually grow into a locomotive and backbone enterprise of China's bamboo sector so as to enhance China bamboo industry as a whole.
In order to disseminate bamboo technology, CBRC has already held with success several training courses/workshops entrusted by United Nations Development Program (UNDP), the Ministry of Foreign Trade & Economic Cooperation (MOFTEC), P.R. China, etc.
"2001 China TCDC International Training Course on Bamboo Technology" is the course sponsored by the Chinese Government. CBRC is entrusted by the MOFTEC to organize this training course. We should invite famous experts, professors all over the China, even an academician to give lectures.
1. Objectives
Participants are required to master the basic theories and principles of cultivation, processing and utilization of bamboo so as to enhance their awareness and capacity of integrated development of bamboo, and create a chance leading to further mutual fruitful exchange and cooperation.
2. Date and Duration
From May 8 to June 22, 2001.
3. Venue
China National Bamboo Research Center (CBRC) No. 138 Wenyi Rd., Hangzhou, Zhejiang Province, 310012 P.R. China
4. Main Course Contents
Present situation of bamboo resources, cultivation, processing, utilization in China and in the world; Bamboo sustainable development; Bamboo classification and introduction; Bamboo genetic pool set-up and maintenance; Bamboo biology and ecology, including individual and population growth and development; Bamboo propagation; Oriented cultivation of in-kind bamboo stands, such as for shoot, timber, both shoot and timber, coastal shelter, water and soil conservation, landscape, and pulp etc.; Bamboo landscaping; Bamboo pest control; Bamboo shoot production and processing; Production technologies of bamboo flooring and 10-plus bamboo artificial boards; Bamboo food, Bamboo integrated utilization (bamboo mats, bamboo charcoal, bamboo chemical utilization, etc); and Bamboo timber and shoot preservation; Bamboo social economy, etc.
5. Training Methods
Lectures, Field Practice, Demonstration, Seminar on Special Topics, Field Tours, Discussion and Report Presentation, Term Paper, etc.
6. Medium of Instruction
English
7. Source of Trainees
Technical, management and research personnel or officials in the field of forestry, bamboo, agriculture and others from developing countries.
8. Methods for Evaluation
The evaluation for the participants will be done on the basis of written tests, field practice, site study and comprehensive performance. Successful completion of the training program will lead to a diploma offered by CBRC. The allotment of marks will be as follows: a) Written tests 50% b) Comprehensive performance 50%
9. Participant's Qualifications and Requirements for Admission
Participants are requested: 1) To be nominated by his/her related government department; 2) To be less than 45 years old, better with a minimum educational background of college graduate, better with an agriculture, forestry and bamboo background and with a minimum of two years' practice in the relative profession; 3) To be in good health conditions with no infectious diseases and not handicapped. Physically fit to completing all course activities; 4) To be proficient in English reading, listening, speaking and writing; 5) To prepare a review paper or report on the bamboo (forestry) production or research of the participant's country and brief introduction of the participant's professional experiences for the purpose of experiences exchange; 6) Not to bring family members to the training course; and 7) To observe all the laws, rules and regulations of P. R. China and respect the Chinese customs during the training period.
10. Training Expenses
1) The expenses of training, boarding and lodging, local transportation, pocket money of RMB 30 Yuan per person per day during the training period in China will be borne by the Chinese Government and distributed by CBRC. 2) The International travel costs including round trip tickets, transit fares are to be covered by the participants themselves, or their respective Governments, or their employers or sponsored by some international organizations, like UNDP, ESCAP, FAO, etc. through proper application and consultations. 3) The expenses of medical care, insurance and domestic salaries for the participants are to be borne by the participants' governments.
11. Application and Admission
1) The applicants should be nominated by their respective Governments. The nominated participants are requested to fill up the Application Forms, which should be endorsed by the departments concerned of their respective Governments, and submit with valid Health Certificates provided by authorized physicians or hospitals to the Economic and Commercial Counselor's Office of the Chinese Embassy ( ECCOCE ) for examination, recommendation and endorsement; 2) After endorsed by the Economic and Commercial Counselor's Office of the Chinese Embassy, Admission Notices will be issued to the accepted participants by the ECCOCE through the related governmental departments of the participants. With the Admission Notices, the participants are requested to go through all necessary formalities for entering into China and bring all the documents like Admission Notices, Application Forms, Health Certificates to China for attending the Course on time.
12. Insurance
The training course organizer dose not hold any responsibility for such risks as loss of life, accidents, illness, loss of properties incurred by the participants during the training period.
13. Liaison Address
Attn: Mr. Ding Xingcui, Mr. Wu Jintao China National Bamboo Research Center No. 138, Wenyi Rd., Hangzhou 310012 Zhejiang Province P.R. China Phone:+86 571 8869217 or 8863888 ext. 8915 Mobile: +86 13805791796 Fax: +86 571 8869217, 8860944
E-mail: cbrc@mail.hz.zj.cn
Spectacle "In vitro"…
Duo : Manue Faure et Maxime Boissier
Chorégraphie : Anne Queguiner
Musique : PJ Pargas
Some vintage catseye marbles catching some rays. These were made by the Vitro Agate company of Parkersburg, West Virginia. These were my favorite kind when I was a kid (well, a younger kid)! :)
These vintage marbles are called "blackies". They were made by the Vitro Agate Company of Parkersburg, West Virginia, USA. They are from the 1950's-1960's era.
Murano é uma ilhota ao norte de Veneza que também faz parte da cidade. É conhecida mundialmente pela qualidade de seus mestres vidraceiros, e se dá ao luxo de exibir esculturas de vidro de 2 metros de altura, como essa, no meio da rua.
Samples of tropical forages conserved in vitro at CIAT gene bank in Colombia. Seeds of these plants were recently sent for conservation to the Global Seed Vault in Svalbard, Norway.
Credit: ©2012CIAT/NeilPalmer
Please credit accordingly and leave a comment when you use a CIAT photo.
For more info: ciat-comunicaciones@cgiar.org
Rack: It makes me wonder where it all started, that damage, I mean.
Ruin: I am inclined to think in the womb.
Rack: In vitro
Rack: Hah! Snap. (Our messages crossed)
Ruin: Yes, endocrine disruptors, alcohol, smoking, PFAS, whatevs, so many possible interloping would-be drivers.
Rack: My parents were bonkers. And innocents.
Ruin: Abused, neglected, parents, mine too. That's what I am trying to write about, that 'no blame'. It’s difficult to get there, a life’s work, even.
Rack: Yes. Generational. So glad I never bred.
Ruin: You recognize yourself as part of a history of 400 years of brutalisation, poverty, ignorance, and religion. So am I, relative to reproducing, I am also glad to be the end of a line. But in the meantime, you do have to end up picking yourself up, and starting all over again, battle wounds incorporated. I find that the keeping of a record can be a creative response and a valuable tool for continuing, for the preservation of a type of ‘Hope’.
I think it's a wonder that we try to do that, and the begrudgers can feck (insert another vowel according to degree of concurrence) themselves
Are you still away, still housesitting?
Rack: I can’t say those three things about my upbringing. There was often scarcity but not poverty. There was plenty of books. And the wrong/other religion.
Ruin: there were two books in our house, actually one of them was in the car. I suspect that was my father's wank material.
Rack: Yes. I went into the city for a big money dog and came back last night, a dog-walking expedition.
Ruin: That book was 'In Praise of Older Women'
Rack: I was blessed in that regard, book-wise, I mean.
Ruin: how long will you stay there? The other book, my sister and mother burnt it in front of me, was 'A Stone for Danny Fisher'.
Rack: Why did they burn the second book? We leave Wednesday for a friend's 70th in Vermont. Then back to the city. I could see moving up here. Finally.
Ruin: it was porn apparently. My sister caught me reading it and told my mother. 'The Carpetbaggers', also by Harold Robbins, had just been banned in Ireland, and decried from the pulpit. It was filth, according to Monseigneur O’Regan, so my mother tore it up in front of me as my sister gloated.
Rack: Lordy!!!!
Ruin: I had no idea where it came from, the book, it was just there, and I started to read it. I was desperate to read anything. When I asked my mother to sign for me to get a library card, she refused.
Rack: My father hid ‘Casino Royale’ from me. I suppose books were a threat.
Ruin: My father would disappear into the car every now and then, in the driveway.
Rack: The wank mobile.
Ruin: No, she was afraid I would damage them, and she would have to pay for them.
Rack: Aaah
Ruin: Eventually, I managed to join, and brought home Camus and Sartre. I have no idea how I chanced upon the existential section in Clondalkin Public Library. That was how I started reading.
Rack: Amazing. That urge to learn and expand. Sui generis. My Dad was like that. Before he got mental.
Ruin: 'A Happy Death', 'The Plague', 'The Myth of Sisyphus', 'The Rebel', ‘The Roads to Freedom’, she was right to worry. I remember the titles scared her, she knew she had made a mistake. I think she thought of it like some awful virus. It certainly does drive you mad and gives you ideas above your station. My head was turned through 360 degrees.
Rack: Blessed virus.
Ruin: and madness ensued. Exit the Blessed Virgin (BVM), and this Blessed Virus replaced her in one fell swoop, and before we knew it this sacred whore was wanting to go to Art School, where I must have seen your blessed mother often.
Rack: I suppose. I am grappling with my father’s failure. It has seeped into me.
Ruin: Yes, I suspect a lot of it is daddy stuff. I recognize it in you, it being the same as with me.
Rack: Yes. She broke the picket and took their jobs.
Ruin: Ah, that famous 'National College of Art and Design' rebellion, the stuff of a wannabe rebel's dreams, I remember it well. I was locked in the building all night with the other communards, in the life-drawing studio, with the janitors ringing bells, every half-hour, to keep us awake. We thought we were on the barricades, petites Parisiennes, radicals like the 1968 Paris students, fighting for justice, pissing into a communal bucket. It was all wonderfully delusional.
Rack: Glorious! Being alone with them, my parents, was intense.
Ruin: It must have been, that electro-shock da, those burnt temples, and your mother, but as you said, school saved you.
Rack: Yes, it did. Just being away from them. My whole life was an escape. Now I miss them sometimes. They were suffocating and neglectful.
Ruin: I have stopped running, eventually you have to. I see you as there too. That was a terrible combination to have endured.
Ruin: My mother was needy, my father was absent (mostly in a bottle). I would love you to tell your story.
Rack: You’re going to. Xox
Ruin: But you are telling it here. I would like it to slow drip itself towards a type of deluge. Everything I write will eventually generate from what we write back and forth to each other. Please don't stop feeding me. Just ignore that 'don't feed the savage beasts' sign. I do. I still haven't arrived in London in the writing, I am just making it to Liverpool, but you are already hugely there, even some 15 years before we met.
Caption: Three of the seven puppies born as the result of in vitro fertilization using cryopreserved embryos.
Photo: Jeffery MacMillan
More Chinese Hamster Ovary (CHO) cells. These in vitro cells have been fixed with formaldehyde and subsequently stained with Hoechst 33258 (bis-benzimide). Hoechst is a florescent dye that penetrates into the nucleus of a cell and binds to DNA. When viewed under a light at a wavelength near 350 nm the dye will emit blue fluorescent light which effectively makes the DNA in the nucleus visible.
This image shows control cells as viewed through a phase contrast microscope. The nucleus of cells in various states stand out in blue, while the rest of the cell is barely visible.
These cells were photographed at MTSU in our molecular cell biology course using laboratory equipment.
These siblings made huge news when they were born in 2020. They are the first to be born using in-vitro! You can read all about their story here: www.aza.org/connect-stories/stories/columbus-zoo-and-aqua...
My visit to Columbus was October 2020, so they're 8 months here :)
Here is a group of marbles called "Tiger Eyes". They were made by the Vitro-Agate Corporation in Parkersburg, West Virginia.
IVF (In Vitro Fertilization)
Keeping in mind the end goal to accomplish pregnancy the sperm needs to join with the egg which discharged from the ovary. Regularly this union is called treatment, happens, with in the falopian tube, which joins the uterus (Womb) to the ovary. In any case, in IVF the union happens in the research facility after egg and sperm have been gathered and refined together to shape a developing life and afterward incipient organisms are exchanged to the uterus to proceed with development.
SURROGACY
"Dr. PADMAJA SURROGACY".......A UNIQUE SURROGACY CENTRE....... the EXCLUSIVITY here @ PFC-HYDERABAD (not at all like numerous other specialist co-ops) is to have the Surrogate Mothers chose among 25 to 35 Yrs age, with demonstrated history of atleast one Healthy Child Birth, completely screened for all diseases, physically, legitimately and mentally fit, directed well about all implications...are to live in the uncommon Accommodation nearby the Hospital, with Nutritious Food as arranged
We, the Team at "Dr.Padmaja Surrogacy, Hyderabad" are ready to serve the couples who have no other choice than to go for an "Outsider Assisted Reproductive Technique" i.e. Surrogacy at long last for different reasons like lady conceived without uterus, lost for any therapeutic reasons like Cancer, or profused wild draining or some other reason, Malformed Uterus fit as a fiddle or size, Myoma, Fibroids, Recurrent Abortions/premature deliveries, disappointment of implantation in various IVF cycles, Cardiac/Renal/Neuro patients, Diabetics, Hypertensives and so on or any single-living men settles on single parenthood, which recently, is permitted in India, may require this sort of game plan.
Dr.Padmaja Divakar has been into the Fertility Medical Service for the last over 15 years, having built up two such foundations by name "Dr.Padmaja Fertility Center" at Navya Nursing Home, Bhongir in rural areas of Hyderabad inside Megacity Limits and the other by same name at Street No. 7, Habsiguda, Hyderabad where at the two spots we give IUI, IVF, ICSI, Surrogacy like premium fruitlessness treatment methods and furthermore unified therapeutic administrations like Laparoscopy, H.S.G, assessment of fruitfulness status in men and ladies, and give appropriate fit and solid promising contributors as well.
The Surrogates are all around directed to comprehend the significance of their task and the greater part of the aggregate Dr Padmaja IVF Cost bundle is spent on them on their Fee, Accommodation, Food and Medications. There has been unimportant number of setbacks like unnatural birth cycles might be around 2% of them might owe to hereditary reasons predominantly however not of surrogate's inadequacy all things considered, since they are picked with all alert and "BY CHOICE" yet not by shot, after a careful screening.
We are presently said to be on the "Highest point of the world" in Surrogacy with around 150 Surrogates in all in the Surrogate Home at Bhongir, out of which 95 or more are continuous pregnancies. We furnish great and all around outfitted Accommodation with all Nutritious Food as needful for pregnant ladies with indoor diversions like Chess, Caroms, Puzzles and so on, aside from the Television where all drama situated projects are just permitted to keep them in great spirits dependably.
We have been in charge in the A.R.T Field and have been making demonstrated high progress rate, as 40% to 60% in IVF – ICSI30% IN IUI, and 80% to 90% in Surrogacy, which might be confirmed or cross checked by the Results as kept up in our " Evidence Based sites www.elawoman.com.
Dr Padmaja Divakar finished MBBS from KMC, Manipal in 1993 and DGO from Osmania Medical College, Hyderabad in 1996. Dr. Padmaja Divakar is a gynecologist and obstetrician in Hyderabad. She has an enthusiasm for this Fertility Medicine and having 15 years of experience as a Gynecologist and Obstetrician, she has supported this to alleviate the pain and despondency among the Less Fortunate Childless Couples around the world. She works 16 hrs every day in the reason and dependably stays in the compass of her patients face to face and not leaves anything to go unattended, the issues of the patients. She refreshes herself by going to all Local, National and International gatherings like ESHRE (Europe), ASRM (America), ISAR (India), ASPIRE (Asia) and has faith in pooling up learning, aptitudes, mastery. She generally attempts to end your torment yet not for any pick up. She is as of now proceeding with training at Dr. Padmaja Fertility Center in Habsiguda, Hyderabad. You can get the contact points of interest of Dr. Padmaja Divakar at elawoman.com.
She has been rehearsing as OBGYN and ART Specialist throughout the previous 15 years at her own doctor's facility "Navya Nursing Home and Dr Padmaja Fertility Center" Hyderabad with devoted, earnest
She is related with ladies' welfare group
Working in the reason for ladies' wellbeing and she additionally functioned as the VP of Indian Medical Assn, AP State and now is a focal board of trustees individual from IMA
Association working for welfare of Indian Doctors at national level
She was congratulated by numerous associations for her work and worry towards ladies in the general public
She is a notoriety for being Fertility master is known everywhere throughout the restorative clique in India she has a demonstrated reputation of progress separated from making high progress rate of pregnancies
Specialities
IVF & Infertility
Expertise
IUI
IVF
ICSI, surrogacy
Egg(Ocyte) gift
Sperm Donation
Cryo Freezing
Vitrification Storage Of Embryos
Every Diagnostic Procedure
Remedial Surgeries
Laparoscopic Evaluation N Correction
Restorative N Hormonal Treatment Of Infertile Women and Men
Tuboplasty ( Recanalisation)
About Dr Padmaja Fertility Centre
A Fertility Center with demonstrated reputation of 10 years in length productive Test Tube Baby Services like IUI., IVF, ICSI, Surrogacy and so forth with great rate of achievement and you hVe an all around prepared ultra present day IVF Lab kept up on global gauges sponsored by hard work of we'll prepared staff, Doctors and Embryologists prepared to enable you to see your dreams to materialize at all moderate Reasonable Cost Packages...we put stock in the Results n Success to our customers however nothing else as we are here with an energy to offer comfort to the barren couple around the world
Built up in the year 2004, Dr Padmaja Fertility Center is extraordinary compared to other IVF facilities in Hyderabad. Administrations gave by this middle are In Vitro Fertilization (Test Tube Baby), Embryo Donor Program, DNA Fragmentation, Endometrial Receptivity Assay, Egg Donor, ART Consultant, Laparoscopy and Donor Insemination Surrogacy. Dr Padmaja Fertility Center is gone to by Dr Padmaja Divakar.
padmaja fruitfulness focus habsiguda audits with demonstrated reputation of 10 years in length productive Test Tube Baby Services like IUI., IVF, ICSI, Surrogacy and so on with great rate of achievement and you have a very much prepared ultra present day IVF Lab kept up on worldwide models supported by die hard loyalty of we'll prepared staff, Doctors and Embryologists prepared to enable you to see your dreams to work out as expected at all moderate Reasonable Cost Packages. Dr Padmaja Divakar Gynecologist dependably attempts to end your agony however not for any pick up. We here have a magnificent group, who joins Dr.Padmaja with their aptitude, abilities, upto date information and preparing and a portion of the stalwarts in the field upheld by 100 other all around prepared paramedic staff like GNM/ANM sisters, Lab Technicians, Boys and Daayas who dependably sit tight for a chance to serve you. We serve the remote customers from USA, UK, and Cannada, Australia as well. Such a large number of NRI's thumped at this entryway and got accomplishment through Surrogacy.
Web - www.elawoman.com
Facebook - www.facebook.com/ElaWomen
Twitter - twitter.com/ela_woman
Pinterest - www.pinterest.com/elawoman/
More Chinese Hamster Ovary (CHO) cells. These in vitro cells have been fixed with formaldehyde and subsequently stained with Hoechst 33258 (bis-benzimide). Hoechst is a florescent dye that penetrates into the nucleus of a cell and binds to DNA. When viewed under a light at a wavelength near 350 nm the dye will emit blue fluorescent light which effectively makes the DNA in the nucleus visible.
This image shows control cells as viewed through a phase contrast microscope. The nucleus of cells in various states stand out in blue, while the rest of the cell is barely visible.
These cells were photographed at MTSU in our molecular cell biology course using laboratory equipment.
Samples of tropical forages conserved in vitro at CIAT gene bank in Colombia. Seeds of these plants were recently sent for conservation to the Global Seed Vault in Svalbard, Norway.
Credit: ©2012CIAT/NeilPalmer
Please credit accordingly and leave a comment when you use a CIAT photo.
For more info: ciat-comunicaciones@cgiar.org
So this is todays offering.
One of the best tutor's I was ever taught by once said that sometimes with you work, you had to push it, and almost make a caricature of your own work and see where it leads you. I think it has lead me here.
It's a really fascinating process, but I am enjoying it immensely.
A cup and saucer set from the Granada line, which was produced by Villeroy and Boch of Luxembourg from 1983-1986.
Force feeding of geese and ducks through a metal tube is an inhumane practice. Tissue engineering has solved this age-old controversy
by growing goose livers without the goose. For the weekend: our friendly Foie Gras.
Check out Bistro in Vitro, The World's First Lab-Grown Meat Restaurant on www.bistro-invitro.com.
With the world's population expected to reach nine billion people by 2050, it's becoming impossible to produce and to consume the same quantities of meat like we do today. Climate change, energy use, animal diseases and global food shortages are just some of the problems facing mankind, not to mention the issue of animal welfare on factory farms.
With this in mind, Submarine Channel presents 'Bistro in Vitro', an online science fiction documentary about the future of meat with a chic fictional online restaurant as its main platform What if a restaurant like Bistro In Vitro would exist tomorrow? What would it look like, and what would be on the menu? Combining video interviews with visionary scientists, experts, international renowned chefs and critics 'Bistro in Vistro' aims to reflect on the ethics, aesthetics and prospects of lab-grown meat, make people think and instigate a discussion on the future of a possible new food culture.
More Chinese Hamster Ovary (CHO) cells. These in vitro cells have been fixed with formaldehyde and subsequently stained with Hoechst 33258 (bis-benzimide). Hoechst is a florescent dye that penetrates into the nucleus of a cell and binds to DNA. When viewed under a light at a wavelength near 350 nm the dye will emit blue fluorescent light which effectively makes the DNA in the nucleus visible.
This image shows cells as viewed through a phase contrast microscope. These cells were treated with UV light for 10 minutes which has caused some cells to initiate apoptosis. The nucleus of cells in various states stand out in blue, while the rest of the cell is barely visible. Cells that indicate densely packed and fragmented chromatin have undergone apoptosis.
These cells were photographed at MTSU in our molecular cell biology course using laboratory equipment.
From my collection, some vintage (1930's?) marbles called "Elites". These were made by a company called Vitro-Agate in Vienna, West Virginia (later moved to Parkersburg). As with so many things, they just don't make them like they used too.
Sign up for Bistro in Vitro, The World's First Lab-Grown Meat Restaurant on www.bistro-invitro.com
With the world's population expected to reach nine billion people by 2050, it's becoming impossible to produce and to consume the same quantities of meat like we do today. Climate change, energy use, animal diseases and global food shortages are just some of the problems facing mankind, not to mention the issue of animal welfare on factory farms.
With this in mind, Submarine Channel presents 'Bistro in Vitro', an online science fiction documentary about the future of meat with a chic fictional online restaurant as its main platform What if a restaurant like Bistro In Vitro would exist tomorrow? What would it look like, and what would be on the menu? Combining video interviews with visionary scientists, experts, international renowned chefs and critics 'Bistro in Vistro' aims to reflect on the ethics, aesthetics and prospects of lab-grown meat, make people think and instigate a discussion on the future of a possible new food culture.
Naturally, the societal relevance of In Vitro meat plays an important part in its acceptance. If you ask people on the street if they would eat In Vitro meat when it hits their local supermarket, the answer would be mostly negative. In the minds of the consumer, In Vitro meat is considered as an inferior product compared to "real" meat, because it is artificial and technological. Oddly enough, most critics consume completely abstracted meat products, such as perfectly square cubes of chicken meat, canned ham, the Dutch mini croquette and sandwich meat with faces drawn on it.
Some researchers expect that InVitro meat grown from stem cells in a bioreactor could provide a sustainable and animal-friendly alternative to conventional meat. In 2013 the world's first lab grown burger was cooked. Nevertheless, many people still find it an unattractive notion to eat meat that was grown in a lab. Before we can decide whether we will ever be willing to consume In Vitro meat, we must first explore the new food products it may bring us
Bistro In Vitro is inspired by The in vitro meat cookbook, which was published this year. For more information see www.bistro-invitro.com.
What is in vitro fertilization (IVF)?
In vitro fertilization is a method of assisted reproduction, which is used to help infertile couples to conceive a child. This method has been proven to be particularly effective, bringing thousands of healthy children to the world, for the past 35 years.
During IVF, mature eggs are collected from the woman’s ovaries and are fertilized outside the woman’s body, in an IVF laboratory. Then, the fertilized eggs (embryos) are left to grow in the laboratory and are then transferred back to the woman’s uterus, with the hope of a successful pregnancy to follow. An IVF fertility cycle lasts about two weeks.
IVF is not usually the first step to treat infertility. On the contrary, your partner and you have the ability to try less invasive treatment options before you try IVF, such as taking fertility drugs to increase the production of eggs or intrauterine insemination (IUI) – a procedure that sperm is placed directly into a woman’s uterus, near the ovulation period.
How successful is IVF?
The success rates of IVF treatments vary from clinic to clinic and depend on many factors, such as the woman’s age, and the cause of infertility. It is also very important to understand that the pregnancy success rates are not the same as the birth success rates.
Approximately 15 - 45% of pregnancies achieved by IVF lead to births. The specific factors affecting your individual success rate will be discussed with our doctors, in order to provide you with the most updated individualized fertility treatment.
Why to choose IVF?
IVF is appropriate if your partner or you have:
Damaged or blocked fallopian tubes in women, which prevent sperm from reaching the egg.
Ovulation disorders in women
Premature menopause (loss of normal ovarian function before the age of 40)
Endometriosis, which affects the function of the ovaries, uterus and fallopian tubes
Uterine fibroids (benign tumors in the wall of the uterus), which can cause infertility by interfering with the uterus cavity by locking the fallopian tubes or altering the position of the cervix, thus preventing the sperm from reaching the uterus.
Previous fallopian tube sterilization or removal
Male infertility, such as low sperm count, low mobility of sperm or poor quality sperm (increased rate of morphologic abnormalities), which reduces the chance of fertilization.
In cases of male infertility, the method of intracellular injection (ICSI) - injection of sperm into the egg, is used to fertilize eggs. More particularly, the ICSI is a special form of IVF in which a single sperm is injected into an egg.
Advanced reproductive age
Cases of unexplained infertility, where, despite a complete evaluation for known causes of both the man and the woman, the cause of infertility is not identified.
A genetic disorder
If your partner or you are a carrier of a genetic disorder, a process, which includes IVF, called Pre-implantation Genetic Diagnosis (PGD) can be applied. The Pre-implantation Genetic Diagnosis is the process of genetic analysis of a living fetus in order to determine the presence, absence or change of a particular gene or chromosome before transferring the embryo to the uterus.
Retention of fertility in women with cancer or other health problems
Women can freeze their eggs (oocyte cryopreservation) for future use, or freeze their embryos (embryo cryopreservation) for future use. Women who have no functional uterus or the pregnancy poses a serious risk to their health can choose IVF pregnancy with another woman (surrogate mother). In this case, the woman’s eggs are fertilized with her husband’s sperm, but the resulting embryos are placed in the uterus of a surrogate mother for gestation.
In Vitro Fertilization procedure
IVF is not a simple process, but a number of different stages. The stages involved in this process are:
Follicular stimulation
A combination of medications (fertility drugs) and hormones are usually given to a woman in order to stimulate her ovaries to recruit and mature many follicles so as to take more than the usual one egg per cycle.
This is to enable the collection of multiple oocytes, and hence to increase the probability of successful IVF. In each case there is the possibility of some of the eggs collected not to be fertilized or not to develop normally after fertilization.
During the medication period, the development of eggs is monitored by blood tests and transvaginal ultrasound to ensure that their collection will be done at the right time.
Various protocols are used for ovarian stimulation, such as the long protocol, the short protocol and the antagonist protocol. Choosing the right protocol for you depends on your age, the levels of FSH and the previous stimulation (if it exists) of the woman.
Egg collection
The egg collection is a relatively easy process that takes place in a sterile room in the presence of an anesthesiologist, since a mild anesthesia needed. It takes about 10 - 20 minutes, depending on the number of follicles in the ovary. It is required not to eat anything from the night before and to avoid water, candy or gum the morning of the egg retrieval.
During the egg collection, the position of follicles is successfully ascertained using vaginal ultrasound. Then, a needle is directed through the vagina to the follicle and as it pierces the follicles one by one, it aspirates the content.
The follicular fluid is delivered directly to the embryologist in the IVF laboratory, where the eggs are identified, isolated from the liquid and transferred to a suitable culture medium and suitable temperature.
After the egg collection you can normally eat, but it is preferable to have a light meal and plenty of fluids. You cannot drive or go to work on the same day. It is recommended to stay at home and rest.
Sperm collection
On the day of the egg collection, the husband is required to give us his sperm. The collection of semen is done by masturbation into a sterile urine collection box, and for a better quality of semen, 3 – 4 days abstinence is recommended.
However, because the collection of semen on a specific day can be difficult and stressful, the husband can provide the sample from his home earlier on the day of the egg collection, or a few days earlier, for it to be frozen (fresh samples are always preferred).
The sample is delivered to the laboratory, and it is kept in an oven at 37oC for a while, and then is subjected to a cleaning process, in order to detect the healthy sperm.
In cases of azoospermia, the semen will be taken directly from the testicles with a biopsy. Also, if using semen from a donor it will be defrosted and prepared with the same procedure.
Fertilization
A few hours after the egg collection and the sperm preparation, the fertilization takes place.
To begin the process of fertilization, the eggs are placed in a petri dish, which contains a specific growth medium, for 2 to 3 hours. The sperm, after cleaning, is placed with the eggs and incubated together at 37oC, for 16 to 20 hours.
The next morning, the embryologist will examine the oocytes to see which ones are fertilized, and then compose a detailed briefing on the outcome.
Fertilized eggs are now called embryos and are incubated in special laboratory conditions for another 48 - 96 hours, depending on the embryonic-transfer-stage, which is to be chosen by your doctor. The fertilization rate is usualy 80 – 100%.
Embryo-transfer
The embryo-transfer is a simple procedure, which requires no anesthesia.
Two to five days after the eggs are fertilized, the healthiest ones, according to specific morphological criteria, are selected for placement in the woman’s uterus.
The selected embryos are aspirated into a thin tube (catheter) and guided into the woman’s uterus. One to three embryos may be transferred, according to the age and medical history of the woman.
Following the procedure, a 24- to 48-hour rest is recommended. The remaining embryos that are not transferred can be frozen at this point and used in a next cycle of in vitro fertilization (IVF).
While the partner is encouraged to be present, his/her presence is not necessary, if for some reason he/she cannot attend. However, it is always recommended to be accompanied from the clinic to the house.
Introduction: Plants are a limitless gift of nature to humans and they possess very appreciative values and roles. They have stood the test of time in the life of man since creation. All over the world, they are hugely exploited for food, fuel, timber, medicine etc. The natural endowment of plants with numerous metabolites and bioactive compounds makes them good sources of therapeutic agents capable of replacing synthetic antibiotics; For example, Salversan and Penicillin are synthetic drugs formerly used for the treatment of Syphilis and Staphylococcus aureus infections, respectively, but which became less preferred because these pathogens developed resistance to the drugs.
Aim: This study was aimed at evaluating Euphorbia abyssinica (Desert Candle), a medicinal plant extensively used in folklore medicine among the Kendem people of South-west Cameroon for antibacterial activity and extracts analyzed for phytochemical composition.
Study Design: The completely randomized block design was used and data analyzed using of two way analysis of variance. Significant means were separated using Duncan’s New Multiple Range Test.
Place and Duration of Study: This study was carried out in the Department of Microbiology, University of Nigeria Nsukka, Enugu State, Nigeria, between April 2011 and August 2012.
Methodology: Extraction was done using absolute methanol, 50% methanol (in water) and water as solvents. Qualitative analysis methods were used to assay the phytochemical constituents. Agar-well diffusion, macro broth dilution and agar dilution and time-kill assay were the susceptibility test methods adapted.
Results: The phytochemical constituents detected were alkaloids, flavonoids, tannins, cardiac glycosides, carbohydrates and steroids, and saponins. The 50% methanol extract of the stem-bark was highly active against Staphyloccocus aureus, Escherichia coli, Salmonella typhi and Pseudomonas aeruginosa and compared favorably with the Gentamycin control drug. The inhibition zone diameters (IZDs) obtained with 50% methanol extract measured 23 mm for S. aureus and 19 mm for P. aeruginosa compared to 18 mm achieved with the absolute methanol extract for both S. aureus and P. aeniginosa. For the aqueous extract the overall IZD range of 10±1.60-13±2.16 mm. The susceptibility patterns obtained using both dilutions (agar and macro-broth) methods were similar to that obtained with the agar diffusion method above. S. aureus (with MIC, 10.93±1.00-; MBC, 25-mg/mL, agar dilution or MIC, 3.9±1.60 -, MBC, 12.5-mg/mL, macro broth dilution methods, respectively). It was considered to be the most significantly susceptible bacteria strain tested (significant mean value 3.933), while E. coli was the least susceptible (with MIC, 50±0.00-, MBC, 100-mg/mL, in the agar dilution; MIC, 25±0.00-, MBC, 50-mg/mL in the broth dilution and a significant mean value of 14.70). The stem-bark extracts was also significantly more active than the latex extracts P= .05 with significant mean values of 13.48 and 19.53 respectively. In the time-kill assay, all (100%) the organisms tested were killed by 50% methanol extract of E. abyssinica at concentrations equivalent to 1MIC- 4MIC.
Conclusion: E. abyssinica extracts showed considerable antibacterial activity against the bacterial species tested. These findings authenticate the folklore use of Euphorbia abyssinica for broad spectrum treatment of bacterial infections. The determination of the antimicrobial activity of Euphorbia abyssinica stem (bark and Latex extracts) extract included the 50% methanol, absolute methanol and aqueous extracts of these plant parts. The antimicrobial activity variously exhibited by the 50% methanol extracts of all the two plant parts tested, is significant. This is because it validates the popular traditional uses of dilute alcohol concoctions of medicinal plant preparations in ethno medicinal practice in south-West region of Cameroon. Secondly, the results indicated that these herbs used in traditional medicine have selective antimicrobial activities. Thus, the microorganisms which were susceptible to these extracts are those often associated with wound and ear infections, urinary and gastrointestinal tract infections as well as pyrexia of unknown origin. This explains the discriminate uses of these plants in the treatment of particular ailments. These findings provide evidence that E. abyssinica is a strong candidate in microgram concentrations while the plant extracts were effective in milligram concentrations. Therefore actual comparison between the control drugs and the extracts would await isolation, purification and determination of molar concentrations of the pure active ingredients of these plants extracts.
Author Details:
Jacqueline Ebob Tarh
Department of Biological Sciences, Cross River University of Technology, Calabar, Nigeria.
Christian Ukwuoma Iroegbu
Department of Biological Sciences, Cross River University of Technology, Calabar, Nigeria.
Read full article: bp.bookpi.org/index.php/bpi/catalog/view/50/405/435-1
View More: www.youtube.com/watch?v=43Q-A8UBkNM
17.12.2014
Siehe auch Korrekturmeldung: www.ots.at/presseaussendung/OTS_20141218_OTS0050/korr-zu-...
Wien (PK) – Eine sehr ausführliche Debatte über die geplanten Änderungen im Bereich der Fortpflanzungsmedizin fand heute im Gesundheitsausschuss des Nationalrats statt. Fast fünf Stunden diskutierten die Abgeordneten, zunächst in Form eines Expertenhearings, über den von der Regierung vorgelegten Gesetzentwurf. Dieser sieht unter anderem vor , dass auch lesbische Paare ab dem Jahr 2015 den Zugang zu Samenspenden erhalten. Weiters werden Eizellenspenden und Samenspenden Dritter bei der In-vitro-Fertilisation (IVF) sowie – unter Einhaltung strenger Bedingungen – die Durchführung der Präimplantationsdiagnostik (PID) zur Feststellung von Erbkrankheiten erlaubt, was von den einzelnen Experten sehr unterschiedlich beurteilt wurde. Die gemeinsam vom Gesundheits- und vom Justizressort ausgearbeitete Vorlage mit dem Titel " Fortpflanzungsmedizinrechts-Änderungsgesetz 2015 " wurde schließlich mit den Stimmen von SPÖ, ÖVP und NEOS angenommen.
Großes Lob für das Gesetz kam auch von den Grünen. Abgeordnete Daniela Musiol hofft allerdings, dass bis zur Beschlussfassung im Plenum noch einzelne Punkte geändert werden. Im Ausschuss fanden zahlreiche Abänderungs- und Entschließungsanträge der Grünen, etwa was das Recht von alleinstehenden Frauen auf Samenspenden betrifft, allerdings keine Mehrheit. Allgemein bedauert wurde von der Opposition, dass das Parlament sich nicht mehr Zeit genommen hat, um sich mit dem Thema Fortpflanzungsmedizin zu beschäftigen. Ein Vertagungsantrag der FPÖ fand allerdings nur die Unterstützung des Team Stronach.
Mit S-V-N-Mehrheit angenommen wurden auch Änderungen der gesetzlichen Grundlagen für MasseurInnen und weitere Gesundheitsberufe, die als weiterer Punkt auf der Tagesordnung standen. Dabei ging es vor allem um die Einführung einer Erweiterung der Berufsausübungsmöglichkeiten für medizinische MasseurInnen und HeilmasseurInnen durch die Einführung der Spezialqualifikation "Basismobilisation", um Vereinfachung von Berufsausübungsmöglichkeiten und den Einsatz von OrdinationsassistentInnen in nicht bettenführenden Stationen.
Modernes Fortpflanzungsgesetz bringt mehr Rechtssicherheit und beseitigt Diskriminierung lesbischer Paare
Vor der Anhörung der Experten nahmen sowohl Justizminister Wolfgang Brandstetter als auch Gesundheitsministerin Sabine Oberhauser zum Regierungsentwurf (siehe Parlamentskorrespondenz Nr. 1222/2014) Stellung. Vor dem Hintergrund von höchstgerichtlichen Entscheidungen auf nationaler und europäischer Ebene sei man gefordert gewesen, einen vernünftigen Interessensausgleich zu finden, erläuterte Brandstetter. Er denke, dass eine gute Lösung gefunden wurde, die vor allem mehr Rechtsicherheit für die Betroffenen bringe und auch die Bedenken der Kritiker berücksichtige. So sei unter anderem gewährleistet, dass es weiterhin ein grundsätzliches Verbot für die Präimplantationsdiagnostik gibt und Ausnahmen nur unter genau geregelten Kriterien möglich sind. Darüber hinaus wurde aufgrund der Stellungnahmen im Begutachtungsverfahren das Kindeswohl noch stärker in den Vordergrund gestellt und die Dokumentations- und Aufklärungspflichten erweitert. Eine Verschärfung wurde auch bei den Strafbestimmungen vorgenommen: bei Nichteinhalten der gesetzlichen Vorschriften soll die Strafe von bisher maximal 36.000 € auf bis zu 50.000 € erhöht werden.
Gesundheitsministerin Sabine Oberhauser zeigte sich erfreut darüber, dass es aufgrund der sehr guten Kooperation mit dem Justizressort gelungen sei, ein fortschrittliches und ausgefeiltes Gesetz vorlegen zu können. Sie wiederholte die Eckpunkte des Entwurfs und wies vor allem darauf hin, dass durch die neuen Bestimmungen "Schwangerschaften auf Probe" verhindert werden können. Mit der jetzt geschaffenen Möglichkeit der Eizellenspende und der Zulassung der Präimplantationsdiagnostik unter strengen Voraussetzungen schließe Österreich aber nicht nur an internationale Standards an, es werde damit auch verhindert, dass Frauen ins Ausland fahren müssen, um medizinisch unterstützte Fortpflanzung nach dem aktuellsten Stand der Wissenschaft zu erhalten. Durch ein dezidiertes Vermittlungs- und Kommerzialisierungsverbot soll außerdem das Geschäft mit den Eizellen verhindert werden. Wichtig war ihr auch zu erwähnen, dass die Leihmutterschaft in Österreich weiterhin verboten bleibt.
Vorbehalte einiger ExpertInnen gegenüber Präimplantationsdiagnostik und Eizellenspende
Die Juristin Stephanie Merckens (Institut für Ehe und Familie) räumte ein, dass aus rechtlichen Gründen ein Handlungsbedarf bestand; die Vorlage fand jedoch aus mehreren Gründen nicht ihre Zustimmung. Ihrer Meinung nach gelingt es mit den vorliegenden Bestimmungen nicht, überzählige Embryonen zu vermeiden, da nicht geregelt wurde, wie viele Eizellen befruchtet werden dürfen. Außerdem sei nicht nachvollziehbar, dass einerseits die Präimplantationsdiagnostik beschränkt werde, andererseits Spätabtreibungen aber nicht.
Kritisch beurteilte Merckens außerdem, dass in Bezug auf die PID nur die Zulassungsvoraussetzungen definiert wurden, es in Bezug auf die Untersuchungsmethoden aber keinerlei Einschränkungen gebe. Man sehe bei bestimmten Tests viel mehr als grundsätzlich untersucht werden dürfe, gab sie zu bedenken und meinte, sie könne sich nicht vorstellen, dass ein Arzt einen Embryo einpflanze, wenn er irgendeine Krankheit sehe. Nicht in Ordnung fand es die Expertin darüber hinaus, dass die Polkörperdiagnostik, mit der man über 100 Krankheiten feststellen könnte, herausgenommen wurde. Was die Eizellenspende betrifft, habe es keinen rechtlichen Handlungsbedarf gegeben, diese in Österreich zu erlauben, betonte Merckens. Man hätte sich mit dieser Frage gemäß dem Europäischen Menschenrechtsgerichtshof nur ausführlich auseinandersetzen müssen.
Susanne Kummer (Institut für medizinische Anthropologie und Bioethik) stellte die grundsätzliche Frage, welche Frau zwischen 18 und 30 Jahren gratis ihre Eizellen zur Verfügung stellen wird, zumal medizinische Risiken damit verbunden seien. Sie kenne sogar einen Fall, wo eine junge Frau nach einer Eizellenspende verstorben ist. Kummer vermutet daher, dass auch in Österreich - ebenso wie in anderen Ländern – zumindest eine Aufwandsentschädigung dafür bezahlt werden wird. Generell werde über die Risiken und Nachteile der diversen Methoden viel zu wenig informiert, meinte sie. Es sei z.B. kaum bekannt, dass von 100 Frauen, die sich einer In-vitro-Fertilisation unterziehen, 80 ohne Kind nach Hause gehen. Aus dem Traum werde damit allzu oft ein Trauma. Natürlich gehe es auch um ökonomische Aspekte, gab Kummer zu bedenken; ihrer Meinung nach werden die Frauen dem Markt ausgeliefert. Völlig ausgeblendet hat man ihrer Ansicht nach auch das Wohl der Kinder, die darunter leiden könnten, durch IVF erzeugt worden zu sein.
Marianne Karner vom Zentrum für Selbstbestimmtes Leben (BIZEPS) lehnte den Entwurf in weiten Teilen ab, vor allem was die Zulassung der Präimplantationsdiagnostik betrifft. Wenn einmal ein Stein ins Rollen gebracht werde, dann sei er so leicht nicht mehr zu stoppen, warnte sie. Ausnahmebestimmungen können irgendwann einmal aufgeweicht und die Liste der Krankheiten erweitert werden. Für sie stehe das Recht des werdenden Lebens im Vordergrund, unterstrich Karner, Eltern haben kein Recht auf ein gesundes Kind. Gerade aufgrund der historischen Erfahrungen in Österreich sollte man alle Bestrebungen, vorgeburtliches Leben anhand eines Rasters zu durchforsten und eventuell zu eliminieren, unterbinden. Auch ein kurzes menschliches Leben könne lebenswert sein, stellte Karner mit Nachdruck fest. Dieses Gesetz sei das falsche Signal an die Gesellschaft.
Einer kritischen Beurteilung unterzog auch Universitätsprofessor Matthias Beck (Institut für Moraltheologie der Universität Wien) den Vorschlag der Regierungsparteien. Im Gegensatz zu Deutschland, wo zwei Jahre lang ausführlich über die Weiterentwicklung der Fortpflanzungsmedizin diskutiert wurde, werde der Vorschlag in Österreich durchgepeitscht, bemängelte er. Ebenso wie Merckens wies er darauf hin, dass man auch mit der Polkörperdiagnostik bereits über 100 Krankheiten feststellen könne. Eine bessere Abstimmung sollte es mit den Pathologen geben, da diese derzeit nicht erfahren, ob ein Kind mittels IVF gezeugt wurde oder nicht. Er befürchtete zudem, dass die seelischen Folgen für die Kinder, die auf medizinisch unterstützte Weise auf die Welt gekommen sind, nicht absehbar sind. Begrüßenswert sei daher der Vorschlag, Langzeitstudien zu all diesen Aspekten durchzuführen. Außerdem stellte er die Unabhängigkeit des Experten Hengstschläger in Frage, der an IVF-Zentren beteiligt sei, genetische Beratungen durchführe, in der Bioethikkommission sitze und am vorliegenden Gesetz mitgeschrieben habe.
Für Hengstschläger, Maier und Kletecka-Pulker ist Gesetz längst überfällig und gelungen
Universitätsprofessor Markus Hengstschläger (Institut für Medizinische Genetik) machte einleitend darauf aufmerksam, dass die Bioethikkommission in der Frage der Fortpflanzungsmedizin eine ziemlich einheitliche Meinung vertrete und seit Jahren darauf dränge, die heimische Gesetzeslage den aktuellen Gegebenheiten anzupassen. Österreich sei bei dieser Debatte Schlusslicht in Europa, betonte der Biologe, und auch der vorliegende Entwurf enthalte sehr strenge Regelungen. So sind weiterhin Verfahren verboten, die in anderen Ländern seit langem eingesetzt werden: Leihmutterschaft, Forschung an Embryonen, genetische Einflussnahme auf Embryonen, Handel mit Eizellen oder social egg freezing. Dies habe in der Vergangenheit unter anderem dazu geführt, dass viele Personen, die es sich leisten können, ins Ausland ausgewichen sind.
Die nun zur Diskussion stehenden Verfahren - IVF und PID - würden seit Jahrzehnten angewandt und seien seit langem gut erforscht, betonte Hengstschläger. Die Präimplantationsdiagnostik werde noch vor der Zellteilung durchgeführt, weshalb es sich nach Ansicht aller Experten und auch Weltreligionen – mit Ausnahme der katholischen – um kein individuell schützenwertes Leben handelt. Die immer wieder angeführte Polkörpermethode sei eine reine Diagnostik an der Eizelle und finde noch vor Abschluss der Befruchtung statt; sie könne daher nicht mit der PID verglichen werden.
Was die Untersuchung von Eizellen angeht, so könne man keine genaue Zahl angeben, da dies abhängig von der jeweiligen Erbkrankheit ist. Generell informierte Hengstschläger darüber, dass nur 1 % aller Behinderungen genetisch bedingt seien und befruchtete Eizellen nur auf wenige dieser Erbkrankheiten untersucht werden dürften; von Rasterfahndung könne daher überhaupt keine Rede sein. Die Festsetzung von drei Fehlgeburten als Voraussetzung für eine PID habe man deshalb gewählt, weil laut aktuellem Stand der Wissenschaft erst dann ein Verdacht auf Abort aufgrund von genetischen Gründen vorliege. Zustimmend äußerte sich Hengstschläger zum Vorschlag, auch den privaten Sektor im Bereich der künstlichen Befruchtungen ins Register aufzunehmen. Die Datenschutz- und Beratungspflichten seien hingegen sehr streng geregelt, urteilte er.
Mit Nachdruck verwehrte sich Hengstschläger noch gegen die persönliche Kritik an ihm. Er sei kein Arzt, er führe keine künstlichen Befruchtungen durch und er sei auch an keinen Reproduktionseinrichtungen beteiligt. Außerdem habe er für seine Arbeit in der Bioethikkommission regelmäßig Informationen bezüglich Unvereinbarkeiten vorzulegen.
Sie befasse sich nun schon seit über 20 Jahren mit der Reproduktionsmedizin, konstatierte Universitätsprofessorin Barbara Maier (Vorständin Gynäkologie u. Geburtshilfe Hanusch Krankenhaus), und kenne dadurch sehr viele Einzelschicksale von Frauen. Durch die Betreuung von Patientinnen, die einen Spätabbruch durchführen, wisse sie, welch traumatische Erfahrungen damit verbunden sind. Durch die neuen Möglichkeiten der Präimplantationsdiagnostik, die zu einem ganz frühen Zeitpunkt wichtige Erkenntnisse liefere, könne man daher sehr viel Leid vermeiden, war sie überzeugt. Sie regte zudem an, die Voraussetzung für die PID, dass zumindest drei Aborte nachgewiesen werden müssen, zu lockern bzw. eine Altersindikation in diesem Bereich einzuführen. Ein ganz wichtiges Anliegen war ihr das Qualitätsmanagement sowie die Orientierung am Kindeswohl. Maier trat daher mit Nachdruck für die Durchführung von Langzeitstudien ein, wo u.a. untersucht werde, wie die Schwangerschaften verlaufen, wie es den Kindern danach geht etc.
Maria Kletecka-Pulker (Institut für Ethik und Recht in der Medizin) erinnerte daran, dass die heute behandelten Fragen schon lehr lange in den verschiedensten Gremien, u.a. der Bioethikkommission, diskutiert wurden. Sie sei jedenfalls sehr froh darüber, dass nun ein im Großen und Ganzen gelungener Vorschlag auf dem Tisch liegt, der sich an den realen Lebensumständen der Menschen und dem medizinischen Fortschritt orientiere. Viele Kritikpunkte konnte sie nicht nachvollziehen, da ihrer Auffassung nach das Gesetz sehr klare Vorgaben gibt und es letztendlich dem Selbstbestimmungsrecht der Frauen obliegen müsse, welche Möglichkeiten sie für sich in Anspruch nehmen wollen. Kletecka-Pulker bezweifelte auch, dass die Kinder damit ein Problem haben, durch IVF gezeugt worden zu sein, wenn sie entsprechend informiert und aufgeklärt werden. Ihrer Meinung nach sollte man sich noch überlegen, wie man die Bedürfnisse alleinstehender Frauen sowie die Möglichkeit der pränatalen Adoption besser berücksichtigen könne.
FPÖ hätte sich ausführlichere Diskussion gewünscht
Im Rahmen der Diskussion kritisierte zahlreiche Abgeordnete die kurze parlamentarische Beratungsfrist für den von der Regierung vorgelegten Gesetzentwurf. Gerade so ein sensibles Thema müsste ausführlich beraten werden, hielt etwa Abgeordneter Andreas Karlsböck (F) fest. Man habe vor 70 Jahren erlebt, welche fatalen Auswirkungen die Unterscheidung in lebenswertes und nicht lebenswertes Leben haben könne. Stattdessen werde der Regierungsentwurf unter Zeitdruck einfach durchgepeitscht. Ein von der FPÖ eingebrachter Vertagungsantrag fand allerdings lediglich die Unterstützung des Team Stronach.
Karlsböcks Fraktionskollegin Dagmar Belakowitsch-Jenewein monierte, dass das Gesetz in etlichen Punkten unklar formuliert sei. Zudem hat ihr zufolge das Hearing gezeigt, dass es völlig unterschiedliche Standpunkte gebe, die für sie alle ihre Berechtigung haben. Konkret als Problem wertete Belakowitsch-Jenewein etwa, dass Frauen dem Gesetz zufolge theoretisch zwischen dem 18. und dem 30. Lebensjahr jedes Jahr eine Eizelle spenden können. Zudem gehen ihr die Ausnahmen vom Verbot der Präimplantationsdiagnostik zu weit.
Grüne bringen zahlreiche Abänderungs- und Entschließungsanträge ein
Grundsätzlich großes Lob für das Gesetz kam hingegen von Grün-Abgeordneter Daniela Musiol. Sie werde dem Entwurf in Dritter Lesung auf jeden Fall zustimmen, sagte sie. Musiol hofft allerdings, dass einige Anliegen der Grünen noch aufgegriffen werden und brachte gemeinsam mit ihrer Fraktionskollegin Eva Mückstein zur Bekräftigung der Forderungen eine Reihe von Abänderungs- und Entschließungsanträgen ein.
Den Grünen geht es unter anderem darum, auch alleinstehenden Frauen Zugang zu einer Samenspende zu gewähren, begleitend zu erforschen, welche körperlichen und psychosozialen Auswirkungen die medizinisch unterstützte Fortpflanzung auf die betroffenen Kinder und ihre Familien hat, und ein österreichweit zentrales Register für Spenderdaten einzurichten, um die Durchsetzung des Rechts von Kindern zu erleichtern, Auskunft über ihren leiblichen Vater bzw. ihre leibliche Mutter zu erhalten. Außerdem drängen sie darauf, dass die Eltern im Falle einer Eizellenspende oder einer Samenspende durch eine dritte Person einen Rechtsanspruch auf psychologische Beratung und psychotherapeutische Betreuung erhalten und die Kosten dafür von der öffentlichen Hand getragen werden. Erhoben werden sollen auch umfassende Daten in Zusammenhang mit In-vitro-Fertilisationen, etwa was körperliche und psychische Komplikationen der Mutter, Frühgeburten, Mehrlingsgeburten und Fehlbildungen der Kinder betrifft.
Musiol plädierte überdies dafür, für den Rechtsanspruch der Kinder, den Namen des leiblichen Elternteils zu erfahren, kein Alterslimit festzulegen. Außerdem sollte man sich ihr zufolge bis zu den Plenarberatungen noch überlegen, ob es in Anbetracht der Ausführungen der ExpertInnen nicht sinnvoll wäre, die Zahl der Eizellespenden nach oben hin zu begrenzen, da eine Eizellenspenderin jedes Mal einer Hormonstimulation und damit hohen Belastungen ausgesetzt sei.
Ausschussfeststellung zu innerfamiliären Eizellenspenden
Zumindest vorerst konnten sich die Grünen mit ihren Anträgen nicht durchsetzen, lediglich NEOS-Abgeordneter Nikolaus Scherak stimmte zu. Allerdings wurde eine von den Grünen initiierte Ausschussfeststellung mit den Stimmen von SPÖ, ÖVP, Grünen und NEOS angenommen. Demnach geht der Gesundheitsausschuss davon aus, dass die von einer Eizellenspende betroffenen Eltern und Familienmitglieder auch über mögliche Auswirkungen der Eizellspende innerhalb der Familien aufgeklärt werden. Abgeordnete Mückstein befürchtet, dass es bei innerfamiliären Eizellenspenden zu unabsehbaren komplexen innerfamiliären Beziehungsverstrickungen und zu Identitätsdiffussionen kommt, etwa wenn sich das Kind beim ersten echten Konflikt mit den sozialen Eltern seinem biologischen Elternteil zuwendet.
Generell hob Mückstein die Notwendigkeit hervor, besonderes Augenmerk auf das Kindeswohl zu richten. Aus ihrer Arbeit als Psychotherapeutin wisse sie, dass das Wissen über die eigene Herkunft Auswirkungen auf die Identitätsfindung und das Beziehungsgeschehen in der Familie habe, merkte sie an. Eine altersgerechte Aufklärung und Information sollte daher so früh wie möglich stattfinden.
Kritik vom Team Stronach, Lob von den NEOS
Team-Stronach-Abgeordneter Marcus Franz zeigte kein Verständnis für die rasche Beschlussfassung des Gesetzes. Rechtssicherheit sei wichtig, diese müsse sich aber auf einem ethischen Grundgerüst bewegen, meinte er. Schließlich würde der Grundkern der Lebensfrage berührt. Nach Meinung von Franz stellt man sich viel zu wenig die Frage, wohin das Ganze führe. Wenn sich das Parlament mit der Würde am Ende des Lebens auseinandersetze, müsse es sich auch mit der Würde am Anfang des Lebens beschäftigen. Es gehe nicht an, dass tausende Embryone "einfach verworfen werden".
Lob für den Gesetzentwurf gab es hingegen von NEOS-Abgeordnetem Nikolaus Scherak. Die Liberalisierungsschritte im Bereich der Fortpflanzungsmedizin seien richtig, konstatierte er. Allerdings bedauerte auch Scherak, dass sich das Parlament in den vergangenen Jahren nicht ausführlicher mit der Frage der Fortpflanzungsmedizin befasst hat.
Einen intensiveren politischen und öffentlichen Diskurs hätte sich auch Grün-Abgeordneter Wolfgang Pirklhuber gewünscht. Es sei positiv, dass in manchen Bereichen Rechtssicherheit geschaffen werde, man dürfe die Sache aber nicht allein aus dem Blickwinkel der technischen Möglichkeiten betrachten, warnte er. Es gelte zu verhindern, dass eine Entwicklung eintrete, wo kommerzielle Interessen der Fortpflanzungsindustrie überwiegen und es nicht mehr vorrangig um die Interessen der Betroffenen gehe.
Koalition will Anträge der Grünen prüfen
Auch ÖVP-Behindertensprecher Franz-Joseph Huainigg hätte sich mehr Zeit für die Diskussion über die Änderungen im Fortpflanzungsrecht gewünscht. Vielleicht wäre dieses Thema im Rahmen einer Enquete-Kommission besser aufgehoben gewesen, meinte er. Was das Thema Spätabtreibungen betrifft, so wertete es Huainigg als unerträglich, dass es in Österreich möglich sei, Föten im Mutterleib durch einen Herzstich zu töten.
ÖVP-Gesundheitssprecher Erwin Rasinger sagte den Grünen zu, ihre Anträge zu prüfen. Insgesamt wurde seiner Ansicht nach "ein vernünftiger, eher strenger" Kompromiss gefunden. Ausdrücklich betonten Rasinger und SPÖ-Abgeordneter Erwin Spindelberger, dass die Präimplantationsdiagnostik weiter verboten bleibe, nur bestimmte Fälle würden vom Verbot ausgenommen. "Wir öffnen nicht die Büchse der Pandora", bekräftigte Spindelberger. Es gebe genug Riegel im Gesetz gegen zu weitgehende Untersuchungen. Auch generell zeigte sich Spindelberger mit dem Kompromiss zufrieden, er hätte es allerdings begrüßt, wenn auch alleinstehende Frauen Samenspenden erhalten dürften.
Abgeordnete Ulrike Königsberger-Ludwig (S) meinte, die Entscheidung darüber, ein Kind zu bekommen oder nicht, obliege allein den Frauen. Es sei erwiesen, dass viele Familien, in denen es behinderte Kinder gibt, scheitern und oft die Frauen alleine übrig bleiben. Dies sollte man bei der Diskussion auch nicht außer Acht lassen.
Brandstetter: Es gibt keine Alternative zum vorliegenden Gesetz
Justizminister Wolfgang Brandstetter ließ sich von den Einwänden der ExpertInnen nicht überzeugen und blieb bei seiner Meinung, dass mit dem Gesetz ein "vernünftiger Interessensausgleich" gelungen sei. Über einzelne Formulierungen könne man noch diskutieren, meinte er, grundsätzlich sieht er aber keine Alternative zum vorliegenden Entwurf. Es wäre niemandem geholfen, würde das Parlament das Gesetz nicht beschließen, vielmehr käme es dann zu noch mehr Rechtsunsicherheit.
Die KritikerInnen der Eizellenspende übersehen, dass das Fortpflanzungsmedizingesetz nicht für sich alleine stehe, sondern in das gesamte System der Rechtsordnung eingebunden sei, sagte Brandstetter. Jede Beeinträchtigung der körperlichen Integrität, die keine Heilbehandlung sei, sei laut Strafgesetzbuch grundsätzlich verboten, für Ausnahmen brauche es die ausdrückliche Einwilligung des Verletzten. Das sei bei Nierenspenden nicht anders als bei Eizellenspenden. Schon in der Vergangenheit habe die Sittenwidrigkeitsklausel erfolgreich verhindert, dass jemand in Österreich auch nur den Versuch unternommen hätte, ein Organ zu verkaufen, die selbe Bestimmung schiebe auch der Kommerzialisierung der Eizellenspende einen Riegel vor. Zumal es, was die Frage der Einwilligung betrifft, eine klare Judikatur gebe. Eine Eizellenspende werde eine Eizellenspende bleiben, ist Brandstetter überzeugt. Auch für die Zahl der Eizellenspenden ist die Bestimmung im Strafgesetzbuch ihm zufolge anwendbar.
Brandstetter stellte außerdem die Frage in den Raum, aus welchem Grund der Staat es einer Frau verbieten solle, ihrer unfruchtbaren Schwester eine Eizelle zu spenden. Es sei damit kein Maß an Sozialschädlichkeit verbunden, das es gebieten würde, eine solche Spende zu verbieten, hielt er fest. Dass das Auseinanderfallen von genetischer und sozialer Elternschaft zu Problemen führen könnte, wisse man, sagte Brandstetter, das gelte aber im gleichen Ausmaß für Scheidungskinder, deren Eltern eine neue Partnerschaft eingehen. Die Probleme seien bewältigbar.
In Richtung von Merckens hielt Brandstetter fest, die Judikatur des Europäischen Gerichtshofs für Menschenrechte gebiete seiner Meinung nach sehr wohl die Zulassung von Eizellenspenden. Es habe keinen Sinn, nun eine Minimalkorrektur des Gesetzes vorzunehmen und beim nächsten EGRM-Urteil wieder "nachzujappeln". Das alleinstehende Frauen auch in Zukunft keinen Zugang zu Samenspenden haben, begründete der Justizminister mit dem Kindeswohl und wies darauf hin, dass dabei auch das Familienrecht hineinspiele. Eine stabile Partnerschaft sei im Interesse des Kindes, betonte er.
Oberhauser will an eugenischer Indikation nicht rütteln
Gesundheitsministerin Sabine Oberhauser begründete den Umstand, dass Samenspenden für alleinstehende Frauen verboten bleiben, damit, dass es sich beim Gesetz um einen Kompromiss handelt. An der so genannten eugenischen Indikation, die ein Abtreiben von Kindern mit schwerster Behinderung auch nach dem dritten Schwangerschaftsmonat erlaubt, will Oberhauser in keinem Fall rütteln. Es gebe ganz wenige Fälle, in denen die eugenische Indikation zum Tragen komme, kein Arzt, keine Mutter, kein Vater nehme diese belastende Prozedur leichtfertig auf sich.
Neue Spezialqualifikation "Basismobilisation" für HeilmasseurInnen
Ebenfalls mit den Stimmen der SPÖ, der ÖVP und der NEOS billigte der Gesundheitsausschuss einen Gesetzentwurf, mit dem das medizinische Masseur- und Heilmasseurgesetz, das MTD-Gesetz und das Medizinische Assistenzberufe-Gesetz geändert werden ( 444 d.B.). Die Gesetzesnovelle ermöglicht es medizinischen MasseurInnen und HeilmasseurInnen künftig, durch eine 80-stündige Zusatzausbildung die Spezialqualifikation "Basismobilisation" zu erwerben. Damit erhalten sie die Berechtigung, PatientInnen bei der Verbesserung ihrer Mobilität zu unterstützen und sie im sicheren Umgang mit Gehhilfen zu schulen. Außerdem sind Erleichterungen für gewerbliche MasseurInnen vorgesehen: Sie müssen im Rahmen der verkürzten Ausbildung zum medizinischen Masseur bzw. zur medizinischen Masseurin nur noch 580 statt 875 Praxisstunden absolvieren.
Mit dem Gesetzespaket werden überdies die gesetzlichen Vorgaben für die Ausübung des gehobenen medizinischen-technischen Dienstes (MTD) entrümpelt. Die Berufsausübung kann künftig ohne Einschränkung gemäß dem jeweiligen Berufsbild der sieben MTD-Sparten sowohl im Rahmen eines Arbeitsverhältnisses als auch freiberuflich erfolgen. OrdinationsassistentInnen wird gestattet, ihren Beruf auch in nicht bettenführenden Stationen von Krankenhäusern auszuüben.
Seitens der Grünen behielt sich Abgeordnete Judith Schwentner die Zustimmung im Plenum vor. Das Gesetz gehe in die richtige Richtung, einiges sei ihr aber noch zu diffus, meinte sie. So kann sie etwa keine klare Abgrenzung zwischen der Tätigkeit von PhysiotherapeutInnen und MaseurInnen in der Frage der Patientenmobilisation erkennen. Dem hielt Gesundheitsministerin Sabine Oberhauser entgegen, es handle sich um ganz unterschiedliche Tätigkeitsprofile. Für sie ist klar geregelt, was wer tun dürfe. (Fortsetzung Gesundheitsausschuss) sue/gs
Lo Mejor de In Vitro Visual 2007
en la Cinemateca Distrital de Bogotá
ENTRADA LIBRE
Tres Fuinciones:
12:30 m
El árbol de los sueños - Tatiana Kantorowicz
20 Milímetros - Juan Pablo Vásquez
Cuestión de quimica - Andrés Ruiz
En la barra hay un cerebro - Oscar Ruiz Navia
Días de arena - Joan Gómez Endara
3:00 pm
Soy una invención - Edwin Cortés
Calle 6 sur - Lasse Lindsteen
El cuarto - Sofia Ogioni
Hoguera - Andi Baiz
Collar de perlas - Klych López
El dragón comodo - Jose Luis Rugeles
La transeúnte - Sebastián Valencia
5:00pm
El silencio de la luz - Felipe Suaréz
Escondite - Marcela Gómez Montoya
Como todo el mundo - Franco Lolli
Juego de Manos - Andrés Buitrago
Gasolina - Toto García
Berenice overflowed - Jhoana Botero
7:00pm
El último recurso - Gustavo Rincón, Alexander Linares
Natalia se va - Felipe Tello
Matando a Amelia - Rafael Martinez
Amaranta - Javier Rodriguez
Juanito bajo el naranjo - Juan Carlos Villamizar
Taiwan - Juan Esteban Angel